Over het project

Diverse grootstedelijke wijken zijn met enige regelmaat negatief in het nieuws door incidenten die wijzen op onbehagen en polarisatie. Het blijkt lastig om bij gevoelens van onrust en onzekerheid een open dialoog te voeren over gedeelde belangen en publieke waarden. Gemeenten, en in het bijzonder wijkprofessionals, worstelen met deze groeiende polarisatie en ervaren soms handelingsverlegenheid om de publieke dialoog te begeleiden.

Een publieke dialoog vraagt om specifieke sociale vaardigheden, zowel van burgers als wijkprofessionals. Publieke Dialogen #goedgesprek is een onderzoeksproject dat is geïnitieerd door onderzoekers die zijn verbonden aan de Faculteit IT & Design van De Haagse Hogeschool. Het onderzoeksproject creëerde vanuit een filosofische, sociologische en mediapsychologische kennisbasis een werkwijze en toetste deze aan de alledaagse werkervaring van wijkprofessionals zoals wijkmanagers, wijkregisseurs, wijknetwerkers, community builders en andere wijkprofessionals. Het project ondersteunt deelnemers aan een publieke wijkdialoog door hen mee te nemen in een waardige manier van dialoogvoering, zowel in lokale gesprekken als via online media, door aandacht voor en ontwikkeling van dialogische vaardigheden. Het project hanteerde hiertoe vier stappen:

  1. Van theorie naar een vaardighedenmodel voor publieke dialogen;
  2. Operationalisering van het model in praktische werkwijzen voor het begeleiden van dialogen;
  3. Ontwerpen van en experimenteren met dialogische vormen van online media;
  4. Evaluatie en effectanalyse, met oog ook voor de wederkerigheid van online en offline dialogen.

Het project startte in april 2019 en had een looptijd van 2,5 jaar tot en met medio oktober 2021. Het werd gefinancierd met een SIA RAAK-Publiek subsidie, aangevuld met cofinanciering door de projectpartners. Deze Kennistool voor Publieke Dialogen is een van de resultaten van het onderzoeksproject.